26 november, 2024
Een voorbeeld van een interactief ontwerp waaraan ik heb gewerkt, is het project voor de gemeente Arnhem. Het doel was om burgers te motiveren om routes te kiezen die de binnenstad vermijden, om zo de milieuzones te ontlasten. Om dit te realiseren, ontwikkelden we een uitbreiding voor de Flitsmeister-app die gebruikers activeerde op verschillende momenten tijdens hun reis, waardoor ze gestimuleerd werden om alternatieve routes te kiezen.
Het belangrijkste doel van dit project was het bevorderen van milieuvriendelijk gedrag door verkeersdruk in de binnenstad te verminderen. Een uitdaging was het vinden van de juiste balans tussen het effectief sturen van het gedrag van de gebruiker en het respecteren van ethische grenzen. We moesten zorgvuldig nadenken over hoe ver we konden gaan in het beïnvloeden van keuzes, zonder dat het als opdringerig of ongewenst werd ervaren.
Mijn aanpak begon met het onderzoeken van hoe technologie, zoals apps, effectief ingezet kan worden om ouders van jonge kinderen te ondersteunen bij het maken van duurzame keuzes. Hiervoor ontwikkelden we visuele communicatiemiddelen, zoals posters, om reacties en gevoelens van de doelgroep te testen. Door middel van deze feedback konden we de benadering verfijnen en een balans vinden tussen ethische begeleiding en gedragsverandering.
We werkten iteratief, waarbij we in fases ontwikkelden en regelmatig testten met de doelgroep om ervoor te zorgen dat onze aanpak aansloot bij hun verwachtingen en behoeften.
De iteratieve werkwijze leidde tot een succesvolle uitbreiding die nu regelmatig wordt gebruikt. Het heeft bijgedragen aan het verminderen van de verkeersdrukte in de binnenstad en heeft daardoor een positieve invloed op het milieu. Door de feedback van gebruikers konden we de functionaliteit verfijnen en het effect van de uitbreiding optimaliseren, wat resulteerde in een effectievere stimulans voor het kiezen van alternatieve routes.
Dit project heeft me waardevolle inzichten gegeven in hoe technologie kan worden ingezet om gedrag te sturen, terwijl het tegelijkertijd ethische overwegingen respecteert. De iteratieve aanpak was essentieel voor het succes van het project, en ik heb geleerd hoe belangrijk het is om voortdurend te testen en aan te passen op basis van gebruikersfeedback. Dit heeft mijn aanpak in toekomstige projecten aanzienlijk verbeterd.